شیو ه نامه تصحیح املا

ادامه دارد

شیوه نامه تصحیح املای فارسی دوره های ابتدایی و راهنمایی

برای ایجاد هماهنگی بیش تر در نحوه نمره دهی درس املا ونیزبرای اطلاع دانش آموزان واولیای آن ها ونیزدانشجویان تربیت معلم و  آموزشیاران نهضت سوادآموزی شیوه نامه تصحیح املای فارسی آورده شده است .

ب - موارد دو املایی

عناوین دو املایی

مصوبه

گونه دیگر

دو املایی

الف : اتصال و انفصال

اتصال و انفصال « است » اند .

معلم است ، معلم اند

« معلمست ، معلمند »

هردو صحیح است

اتصال و انفصال پیشوند « به »

« به نام » ، « به خصوص »

« بنام » ، « بخصوص »

هردو صحیح است

اتصال و انفصال « بی »

« بی علاقه »

« بیعلاقه »

هردو صحیح است

اتصال و انفصال « تر، ترین »

« بزرگ تر »

« بزرگتر»

هردو صحیح است

اتصال و انفصال « چه »

« چه قدر »

« چقدر »

هردو صحیح است

اتصال و انفصال « کلمات ترکیبی »

« فرهنگ سرا »

« فرهنگسرا »

هردو صحیح است

اتصال و انفصال « که »

« چنان که»

« چنانکه »

هردو صحیح است

اتصال و انفصال « ها »

« کتاب ها »

 « کتابها »

هردو صحیح است

اتصال و انفصال « هم »

« هم کلاس »

« همکلاس »

هردو صحیح است

اتصال و انفصال « به » ، می

« به خانه می رود »

« بخانه میرود »

هردو صحیح است

ب : اتصال و انفصال

تغییر واج

خانه ی علی

املای فارسی ، دانایی

خانه علی

املاء فارسی ، دانائی

هردو صحیح است

هردو صحیح است

پ : حذف و اضافه

« رعایت نشانه گذاری »

« داناست ، نیکوست » و ...

« داود ، جست و جو و ... »

گفت : می آیم و ...

« دانا است ، نیکو است » و ...

« داوود ، جستجو و ... »

گفت : « می آیم و .... »

هردو صحیح است

هردو صحیح است

هردو صحیح است

نظرات 1 + ارسال نظر
Yashar چهارشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 10:16 ق.ظ http://www.aytakshop.com

سلام عزیزم وبلاگ بسیار خوبی داری اگر خواستی محصولات منو تو سایتتون بزارین تا در فروش سهیم باشید.در آمد قابل توجهی خواهید داشت.برای اطلاع بیشتر می تونین به من زنگ بزنین یا ایمیل بفرستین.09149400029

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد