X
تبلیغات
نماشا
رایتل

گروه آموزشی دبستان و پیش دبستان

یکشنبه 26 دی‌ماه سال 1389

ویژگیهای شخصیتی کودکان ۶تا۹ سال

ادامه مطلب

اولیا ی گرامی خوب است که فرزندانمان را بهتر بشناسیم تا انتطارات و توقعمان را نسبت به توان و ویژگی های خاص خودشان تنطیم کنیم تا مدرسه و درس برای آنان شیرین و لذ ت بخش شود. جبران خلیل در کتاب پیامبر در باره فرزندان چنین گفته : شما والدین می توانید مهر خود را به آنها بگویید. اما نه اندیشه های خود را زیراکه اندیشه های خود را دارند. شما می توانید تن آنها را در خانه نگه دارید اما نه روحشان را. زیرا که روح آنها در خا نه ی فرداست.که شما ر ا به آن راه نیست.حتی در خواب شما نمی توانید بکوشید تا مانند آنها باشید اما مکوشید تا آنها را مانند خود سازید زیرا که زندگی واپس نمی رود و در بند دیروز نمی ماند. با توجه به این مطالب در آموزش های درسی و دینی نیز باید به ویژگی های فراگیراز نظر رشد وهمچنین مقتضیات زمان توجه داشت تا این آموزشها موثر و اثربخش باشد. ویژگیهای کودکان6 تا 9ساله: الف) خصوصیات جسمانی 1-بیش از حد فعال هستند. 2-زمانهایی را برای استراحت نیاز دارند. 3-کنترل عضلات بزرگ هنوز برعضلات کوچکتر برتری دارد. 4-چشمها تا حدود 8سالگی به انطباق کامل نمی رسند. 5-بیماریهای عمومی دوران کودکی غالبا در این سن پیش می آید. 6-کنترل بدنی بسیار خوبی دارند و این باعث جسارت آنان شده و در کلاس سوم جسارت به حداکثر می رسد. ب) خصوصیات ذهنی 1- علاقه زیادی به یادگیری دارند. 2-کودکان در این مرحله حرف زدن را دوست دارند. 3-کم کم معنا و قدرت لغات را کشف می کنند و به کار می گیرند. 4-قوانین را مطلق می دانند وهمه بایدآنها را رعایت کنند برای مثال میل به لو دادن دیگران ممکن است بخشی از جریان توجه شدید آنان به قوانین باشد. ج)خصوصیات عاطفی 1- به تدریج از احساسات دیگران آگاه می شوند . 2-به انتقاد و تمسخر حساسند وبه تشویق و توجه نیاز زیادی دارند. 3-دوست دارند معلم را خوشحال کنند و دوست دار کمک کردن هستند. 4-از داشتن مسولیت لذت می برند. د)خصوصیات اجتماعی: 1-در انتخاب دوستان خود سختگیری بیشتری می کنند و معمولا یک دوست صمیمی دارند. 2-کودکان سالهای آخر این دوره به بازی های سازمان یافته و گروههای کو چک علاقه مند ند ولی ممکن است به قواعد باز ی بیش از حد اهمیت دهند. (واقع گرایی اخلاقی) 3-در گیریهای بیشتری پیدا می کند و در آنها کلمات، بیشتراز تهاجم بدنی به کار می رود. 4- رقابت کودکان افزایش می یابد.(از مقایسه کودکان در جمع خودداری کنید) 5-پسران و دختران به کار های مدرسه و بازی، علایق متفاوتی نشان می دهند. ر) خصوصیات اخلاقی: 1- در مرحله ی(دیگر پیروی) اخلاقی پیاژه قرار دارند. بدین معنا که قوانین را مطلق می پندارند و همه باید آن را رعایت کنند..(این خصوصیت ناشی از خود محوری کودک است یعنی کودک بیان فکر خویش و آنچه که از دیگران می شنود تفاوتی قایل نمی شود. او در اراده بزرگسالان مداخله ذهنی نمی کند ومی داند که آنچه بزرگسالان گفته و امر نمودندو معمولا باید صحیح و قابل قبول باشد. 2-نیت و انگیزه عمل را در نظر نمی گیرند و در قضاوت های خویش نتایج مادی حاصل از عمل را در نطر می گیرند. نتیجه: با توجه به مطالب مطرح شده در تعلیم و تربیت باید این نکات را رعایت کنیم. 1-مفاهیم و آموزه های دینی باید همگام با میزان تحول شناختی کودک ارایه گردد. 2-به لحاظ عدم توانایی درک ذهنی مفاهیم انتزاعی ، مطالب باید حتی الامکان به صورت عینی و مجسم ارایه گردد. 3- دروس باید به گونه ای ارایه گردد که از حواس مختلف کودک کمک گرفته و اورا به فعالیت های بدنی و ذهنی وادارد. 4-به لحاظ عدم تطابق بین عضلات و چشم، تکالیفی از کودک خواسته شود که نیاز به ظرافت کاری چندانی نداشته باشد. 5- در تکالیف و آموزشها، کودکان را باید با خودشان مقایسه کنیم و بیشتر جنبه مثبت و پیشرفت آنها را در نظر بگیریم و بدانیم که کودک منحصر به فرد است و هیچ کودک دیگری نمی تواند جای او قرار گیرد.